Formel 1-expert Nicolas Kiesa har byggt ett enormt garage. Det nya garaget består av inte mindre än fyra garageportar från NASSAU.
Garageprojektet är en dröm som Nicolas Kiesa har haft i ungefär tio år, som nu äntligen har blivit realiserad. Garaget har fått mycket mer uppmärksamhet än Nicolas Kiesa hade föreställt sig. Han är blivit stoppad flera gånger i den lokala stormarknaden av människor som har frågat om garagebyggnaden. Man har kunnat följa med byggnaden på Nicolas Kiesas Instagram, där han regelbundet har lagt ut bilder och videor.
Här kan du läsa allt om Nicolas Kiesas fantastiska garage, tankarna bakom och inte minst varför Nicolas Kiesa har valt Garageportar från NASSAU.
Garagebyggnaden har tagit cirka fem månader från början till slut, vilket var något längre än Nicolas Kiesa först hade räknat med. Detta berodde bland annat på de många beslut som måste fattas i samband med byggandet, såsom placering av garageportar, fönster och dörrar.
I synnerhet har Nicolas Kiesa ägnat mycket tid åt att fundera över strukturen i garaget, som är uppdelat i olika sektioner. Till exempel var det viktigt att bilavdelningen separerades från smedavdelningen så att inga gnistor och rök kom på bilarna. Det var ett problem i Nicolas Kiesas tidigare garage.
I det nya garaget finns en lyft, ett stort arbetsbord, svarv och mycket mekanisk utrustning, vilket gör det möjligt att mekka med bilar. Detta är uppenbarligen inte utan anledning: “Jag föreställer mig att den dag jag inte längre har ett jobb, kan jag åtminstone börja att mekka med bilar”. Nicolas Kiesa kan också välja att mekka med lite trevligare bilar på grund av sitt nätverk, där han bland annat är instruktör för Porsche och Lamborghini. Han säger med ett leende på läpparna att han kanske är van vid att köra några dyra bilar in i garaget på grund av de bra faciliteter.
Det händer att andra bilar kommer för att besöka Nicolas Kiesas garage: “Det är kanske en 10-20 bilar per år, där jag gör några speciella arbeten”,” säger Nicolas Kiesa. Till exempel kan en speciell arbete vara att tillverka ett avgassystem eller ett luftfiltersystem som är handgjord i rostfritt stål eller aluminium. Detta görs naturligtvis i smedavdelningen i det nya garaget.
I Nicolas Kiesas nya garage står en Lamborghini Huracán i ögonblicket.
Den körs med 0-100 km/h på 3,4 sekunder och 0-200 km/h på 10,1 sekunder. Med en topphastighet på 320 km/h.
Nicolas Kiesa ville ursprungligen ha en grön Lamborghini, men när han av misstag såg Orange Lamborghini skina i solen med blågröna nitar, föll valet på det. Det är bara två orange Lamborghini Huracáns som körs runt i Danmark, varav en är Nicolas Kiesas.
När vädret är bra klöar det i Nicolas Kiesa för att komma ut och köra i sin Lamborghini. Han kör gärna den så fort han har möjlighet till det; oavsett om det är en liten shoppingtur i snabbköpet, handla skruvar på byggmarknaden eller lämna barnen i skolan.
Nicolas Kiesa drömmer också om Lamborghini Huracán i racingutgåvan “Performante”, som är en av hans favoritbilar. Om Nicolas Kiesa kunde välja fritt mellan alla bilar, skulle valet utan tvekan falla på en McLaren P1, som är hans ABSOLUTA drömbil. McLaren är en brittisk biltillverkare som tillsammans med motorsportteamet “McLaren Racing” deltar i formel 1. McLaren P1 är en gatubil, även om Nicolas Kiesa skrattande säger att den knappast kan kallas för en gatubil.
I Nicolas Kiesas nya garage finns en förberedelseshall där bilarna kan tvättas. Denna del av garaget började med att vara väldigt blygsam, men slutade med att bli både isolerat och få en NASSAU Garageport, som på detta sätt skilde förberedelseshallen från resten av garaget.
Nicolas Kiesa har valt fyra NASSAU Woodgrain Garageportar för sitt nya garage. NASSAU Woodgrain Garageport är tillverkad i aluminium med imiterad trästruktur exteriör och med horisontell profilering.
Det råder ingen tvekan om vad Nicolas Kiesa tycker är den bästa detalj om NASSAU-garageportarna. Det är fönstren i de två vita Woodgrain-garageportarna. Detta är fjärde gången som Nicolas Kiesa bygger ett garage, men det är första gången han har fönster i garageportarna. En helt annan upplevelse: ”Det låter nästan konstigt att kalla det frihet, men det har gjort det mycket SPECIELLT att vara i garaget och veta vad som händer på andra sidan väggen – att du kan se om det kommer någon.” Oavsett hur mycket du tänder ljuset i ett garage, finns det inget som slår dagsljuset som kommer genom fönstren, menar Nicolas Kiesa.